Lebih Baik Hidup Sederhana, Daripada Hidup Mewah Namun Hasil Hutang

Lebih Baik Hidup Simple Daripada Hidup Mewah Yang Terhimpit Dengan Pelbagai Masalah Dan Hutang.

Hidup sederhana
0 453

Setiap manusia pasti menginginkan kebahagiaan dalam menikmati hidup. Namun, sebenarnya apakah arti dari sebuah kebahagian itu? Apakah di ukur dengan bergelimang harta. Dari setiap pandang manusia memang sangat berbeda-beda memaknai dari kehidupan yang mewah, tapi hampir semua bependapat jika kaya raya sudah pasti hidup mewah dan bahagia.

Namun sebenanrya, hati kita sangat menyadari bahwa semua kemewahan dan kebahagian setiap orang pasti berbeda. Karena bisa jadi orang yang bergelimang harta ingin menikmati kehidupan yang sederhana.

Karena Kehidupan yang Sederhana Kelihatan Indah Bagi Orang yang Kaya.

Banyak yang melihat bahwa hidup dengan sederhana jauh lebih bahagia karena mereka terlihat sangat bersyukur atas nikmat yang Allah berikan. Kamu bisa melihat dari kehidupan sehari-hari mereka yang sangat tenang, damai dan selalu penuh rasa syukur.

Allah memberikan kenikmatan yang sangat besar dengan porsi yang berbeda-beda kepada setiap hambanya. Namun, kadang kita tidak menyadari akan semua nikmat yang telah diberikan oleh Allah. Sebenarnya setiap yang kita miliki akan terlihat mewah jika kita mampu menggunakannya dengan cara yang benar.

Nikmat Tuhan Yang Manakah Yang Kamu Dusta?

Terlalu besar nikmat Tuhan yang diberikan kepada kita, tapi kita leka dan alpa untuk bersyukur kepada Maha pemberi kenikmatan. Tuhan memberi kepada kita nikmat melihat keindahan alam sekitar, mendengar alunan bunyi, bertutur dan juga deria sentuhan. Selain itu, nikmat kesihatan iaitu tubuh badan yang sihat sempurna, nikmat kasih sayang iaitu memiliki ahli keluarga, jiran dan sahabat handai yang boleh berkongsi suka duka bergelak tawa.

Lalu apakah tanggungjawab kita sebagai hambanya? sangat mudah jawapannya, iaitu mentaati, bersyukur dan menurut segala perintah yang telah Tuhan tetapkan. Jagalah baik-baik pemberiannya.

Hidup Itu Mudah Tapi Perancangan Kita Yang Menjadikan Ianya Rumit

Sedarlah bahawa dunia ini sentiasa berputar, waktu sentiasa bergerak, janganlah terlalu leka hanya mengejar nikmat dunia semata-mata yang pada akhirnya akan membutakan mata kita terhadap nikmat yang kekal di kehidupan abadi.

Sederhanalah dalam menjalani kehidupan seharian, usah terlalu ikutkan trend dan kehendak nafsu untuk mengejar harta dunia kerana kehendak manusia tidak pernah cukup dan tidak akan puas. Sesungguhnya jika seseorang yang terlalu menuruti kehendak nafsu maka hidupnya akan binasa kelak.

Kadangkala Kita Tidak Menyedari Bahawa Hidup Kita Sungguh Bertuah Dan Ramai Orang Di Luar Sana Yang Menginginkan Kehidupan Seperti Kita

Perlu kita renung seketika bahawa kesederhanaan yang membuatkan seseorang itu lebih bahagia dalam menjalani kehidupan kerana dia mampu membahagikan masa untuk kerja dan masa untuk hubungan sesama manusia. Tidak terlalu fokus kerjaya dan kejar kekayaan semata-mata.

Kesederhanaan Akan Membuka Ruang Untuk Kita Menyedari Lebih Tentang Makna Kehidupan

Hidup yang simple ini akan membuka ruang untuk kita kerap berfikir tentang makna kehidupan. Selalu berfikir bahawa segala kemewahan yang kita kejar di dunia ini tidak akan kekal sehingga akhir hayat, apa yang penting adalah amalan dan kebaikan kita sesama makluk yang akan diperhitungkan kelak dihadapan Tuhan.

Walaupun kemewahan hidup sesetengah orang nampak indah dimata semua, tapi kita harus sedar dan berpesan pada diri bahawa kesederhaan dalam hidup adalah lebih baik.

Lebih Baik Hidup Simple Daripada Hidup Mewah Yang Terhimpit Dengan Pelbagai Masalah Dan Hutang.

Memang mudah untuk kita ungkapkan, tapi sukar untuk kita terima dan hadam sebagai pedoman hidup kerana sudah menjadi lumrah cara manusia berfikir bahawa apabila kita mempunyai hidup yang mewah dan memiliki harta yang banyak ianya dapat melunaskan banyak kehendak hati dalam membeli dengan bertujuan untuk mencapai kebahagiaan hidup. Tapi janganlah sampai kita terlena dibuai mimpi bagi memenuhi kekayaan duniawi yang bersifat sementara sahaja, hingga kita terlupa tujuan utama dan tanggungjawab kita di dunia ini.

Oleh itu, perbanyakkan amalan dan hubungan kita sesama manusia serta mentaati perintah Tuhan untuk dijadikan bekalan dan perhitungan di akhirat kelak.

Artikel ini sebagian sudah di translate ke bahasa Indonesia dan sebagian lagi masih menggunakan bahasa melayu yang bersumber dari nakbebel.my dengan judul artikel asli Tak Semestinya Kaya Baru Boleh Menikmati Hidup.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

You cannot copy content of this page